De eerste jaren

GeschiedenisHet is 21 augustus 1967. Op een verwilderd terrein ergens ver achteraf in Arnhem-Zuid komen 130 kinderen bij een paar noodlokaaltjes. Ze komen van maar liefst 34 scholen uit de wijde omtrek. Het is hun eerste schooldag en het begin van een nieuwe school: de Gereformeerde Streekschool. Na maanden van voorbereiden door het bestuur – hoe overtuigen we ouders van de noodzaak van een ‘eigen’ school, hoe regelen we het vervoer, waar willen we zitten – is het zover.

Een ‘eigen’ gereformeerde school, bijbelgetrouw en verbonden aan de gereformeerde kerken vrijgemaakt. De ouders zijn blij dat ook hun kinderen nu bijbelgetrouw onderwijs kunnen krijgen, en hebben daar ook veel voor over.

Die eerste paar jaar aan de Zeegsingel is echt pionieren. Vijf bussen reizen dagelijks op en neer van Apeldoorn, Ede, Zevenaar, Nijmegen en Zutphen om de leerlingen te halen en te brengen. Af en toe wordt eentje onbedoeld op school achtergelaten en mag hoofdmeester Slings het kind alsnog naar Nijmegen of Ede brengen. Het terrein, met heuvels, struiken en een sloot, is voor leerlingen een echte ontdekkingstocht, maar ouders zijn wat minder blij als ze hun kroost weer vies terugkrijgen.

In 1969 verhuist de school naar het huidige pand, een prachtige locatie met een groot veld vlakbij en het bos pal aan de overkant van de Zypendaalseweg.

Leerlingen

De school telt bij de start 130 leerlingen. Zij komen dan uit de wijde omtrek, oa uit Apeldoorn, Ede, Nijmegen, Zutphen en Zevenaar. In de loop der jaren groeit én krimpt de school. Telt de Gereformeerde Streekschool in 1975 nog 240 leerlingen, met de oprichting van een school in Zutphen dat jaar en een jaar later in Veenendaal vertrekken er een hoop. In totaal 160 kinderen blijven over. De aantallen nemen weer toe als de eerste kleuterklas in 1983 verschijnt. Als de basisschool ontstaat, gaat de school voortaan als Pieter Jongelingschool door het leven.

Na een aantal magere jaren groeit de school weer en telt tegenwoordig zo’n 240 leerlingen, oa uit Arnhem, Nijmegen en Duiven.

Gereformeerd en bijbelgetrouw

Gestart als Gereformeerde Streekschool, is de school van oudsher nauw verbonden met de gereformeerde kerken vrijgemaakt. In de jaren 90 is de school op verenigingsniveau gefuseerd met een aantal andere gereformeerde scholen uit Gelderland en Flevoland tot de schoolvereniging Veluweplus. Ook deze vereniging fuseerde weer en dat maakt dat de Pieter Jongelingschool nu onderdeel is van de CorDeo scholengroep. In de loop der jaren is de gereformeerde, bijbelgetrouwe basis gebleven, maar is de school wel steeds meer open geworden voor kinderen uit andere kerkgenootschappen.

Het gebouw

Het gebouw stamt uit 1952 en is gebouwd als lagere school 22 in Arnhem. Daarna heeft de van Limburg Stirumschool er een tijdje een dependance in gehad, tot het in 1969 beschikbaar kwam voor ons.

In de loop der jaren is er heel wat aan verbouwd. De eerste verbouwing was nodig toen de lagere school in 1986 basisschool werd, en er dus ook ruimte voor kleutergroepen, inclusief speellokaal moest komen. Ook de directeur kreeg nu een eigen werkruimte.

De grote verbouwing in 1997 zorgde voor meer licht en lucht in de school. De nissen in de gangen werden gemaakt, waardoor je nu mooi zicht op park Zypendaal hebt. De hoge ramen van de lokalen naar de gang werden vervangen door veel glas en kregen openslaande deuren. Ook de hal en keuken werden aangepakt, waardoor we nu al jaren koffie kunnen schenken aan ouders aan onze gezellige bar.

Door de groei van het leerlingen aantal waren in de loop der jaren ook meer lokalen nodig, zodat de school nu uiteindelijk negen lokalen heeft. Ook het speellokaal is tegenwoordig als lokaal in gebruik.

Een nieuwe verbouwing staat op de planning, waarbij een verdieping op het hartgedeelte van de school zal worden gerealiseerd.