Zindelijkheid

Zindelijk zijn bij het starten op de Pieter Jongelingschool

Wanneer de kinderen bij ons op school komen verwachten we dat ze zindelijk zijn. Natuurlijk kunnen “ongelukjes” gebeuren maar wanneer zindelijkheid op deze leeftijd een structureel probleem is maken we hier samen afspraken over.

Nog niet zindelijk en wel naar school?

Natuurlijk wilt u graag als ouder (en wij als school) dat uw kind zindelijk is als het naar de basisschool gaat. Maar je kunt het niet dwingen. Het ene kind zal er al wel aan toe zijn, en de ander heeft nog wat tijd nodig om helemaal 100 procent zindelijk te zijn op de dag dat hij naar school moet.

Als uw kind op het moment dat u de uitnodiging voor de wenochtenden krijgt nog niet zindelijk is dan horen we dat graag (ongeveer 3 maanden voor de 4e verjaardag).  Wanneer er sprake is van een medische indicatie ontvangen wij graag een kopie van de doktersverklaring op de eerste ‘wenochtend’. Wij kunnen dan samen met u duidelijke afspraken maken over het verschonen. We zullen daar uw hulp bij nodig hebben aangezien het voor een leerkracht onverantwoord is om een hele groep kleuters alleen te laten om uw zoon/dochter te verschonen. Wanneer er geen sprake is van een medische indicatie willen we graag samen met u zoeken naar werkbare stappen.
Wanneer uw kind nog niet zindelijk is maken we voor de korte termijn een aantal afspraken.

• De leerling heeft gewoon ondergoed aan.
  • Bij luiergebruik heeft de leerling voldoende luierbroekjes bij zich (geen gewone luiers). En kan deze zelf aan en uit doen.
  • De leerling heeft voldoende schone kleding bij zich, ook graag sokken. En kan zichzelf aan- en uitkleden.
  • Bij ontlasting komt u als ouder zelf uw kind verschonen; wanneer u hiertoe niet in de gelegenheid bent zorgt u in overleg met ons voor een persoon (bijvoorbeeld familielid) die de leerkracht kan komen helpen. Deze persoon is ook telefonisch bereikbaar.
  • We bespreken samen hoe we een doorgaande lijn tussen school en de thuissituatie kunnen hanteren.
  • We plannen een afspraak waarop we de afspraken evalueren en zo nodig bij stellen.

Wanneer er nog vragen zijn kunt u deze gerust stellen.